Google past mobiel zoekalgoritme flink aan

21 april 2015

Google toont vanaf vandaag bijna geen desktopsites meer in de zoekresultaten op smartphones. Alleen websites met een mobiele versie komen nog in Google omhoog. De verandering werd al een tijd geleden aangekondigd maar wordt vanaf vandaag wereldwijd uitgerold.Volgens Google is in Nederland 1/3 van alle zoekopdrachten nu al afkomstig van een smartphone. Dit gaat alleen maar meer worden. Naar verwachting gaat het aantal zoekopdrachten via een smartphone, dit jaar al, het aantal zoekopdrachten via een tablet en desktop overtreffen!

De verwachting is dat de wijziging een grote impact heeft op de zoekresultaten op mobiele telefoons. Hierdoor is het goed mogelijk dat bedrijven inkomsten mis gaan lopen wanneer de website niet voldoet aan de eisen van Google. De zoekresultaten op tablets en desktops blijven ongewijzigd.

Google toont al langer naast zoekresultaten op smartphones of de website ‘geschikt voor mobiel’ is, maar nam dit keurmerk niet mee in de positionering van de resultaten.

Mocht uw website niet mobiel vriendelijk zijn dan krijgt u geen strafpunten, maar de andere websites die wel mobiel vriendelijk zijn krijgen voorrang. Google kijkt bij mobiel vriendelijke websites in de basis naar 2 zaken:

  • Leesbaarheid van uw website op een smartphone
  • Bruikbaarheid van uw website op een smartphone